vrijdag 30 juli 2021

Steady on

Ruhwarden - Cuxhaven: 77 km op de Garmin van Anke en 83 op die van Ayso

Hotel Filoxenia is een oud hotel dat door Griekse mensen wordt gerund. De schoonmaakster sprak alleen Grieks (daarom niet gevraagd of ze onze kleding wilde wassen) en ook ons ontbijt wordt door een Griekse medewerker geserveerd.  Er is in the end niks mis mee maar t hotel typeert wel een beetje deze regio, ietwat saai, veel obesitas en ook bij dit hotel zijn we verbaasd dat alle kamers geboekt zijn en dat we tijdens t ontbijt opeens allemaal mensen zien.

We vertrekken dan na het ontbijt om zo snel mogelijk bij de veerpont te zijn en die eerste 23 km gaan prima. Lekker snel. Nou moet ik misschien nog even verduidelijken waarom we deze regio niet heel interessant vinden. De northsea route gaat eigenlijk altijd langs een dijk:

En dit beeld hebben we nu wel gezien, af en toe kom je bij een toeristisch dorpje en dan is daar wel strand maar dat stelt eigenlijk weinig voor. Dus we zien heel weinig van de zee hier. Wellicht hadden we een bezoekje moeten afleggen aan de Duitse eilanden maar daar hebben we nu echt geen ‘tijd’ voor ;).

We moeten 15 min op het pontje wachten, daarna de overtocht en de aankomst in Bremerhaven.

Ondanks dat we nog niet heel erg toe zijn aan een lunch eten we toch wat in Bremerhaven. Eigenlijk mis ik dan echt een lunchkaart in Duitsland. Gewoon een lekker broodje in plaats van weer een heel gerecht. Daarom eet ik weer een soepje en gaan we daarna nog even met z’n allen in het reuzenrad.

Dan gaan we richting de haven om het tweede deel van de rit af te leggen. Op naar Cuxhaven! We moeten voor een sluis wachten die open staat voor een gigantische boot die moet draaien:

Het kost ons maar liefst een half uur maar we hadden wel iets te kijken.  Dan gaan we nog 3 km steady on en stopt de weg bij een brug en zien we dat die hele brug naar de filistijnen is. We komen erachter dat er niks anders op zit dat weer ‘helemaal’ terug te fietsen en dat doen we dan ook maar. Een andere route met uiteraard de zelfde eindbestemming.

In Darum (al na 15u) stoppen we bij een Lidl en haal ik bananen, vanillebroodjes, yohgurtdrank en cashewnoten niet we bij een idyllisch kerkje wegstouwen.

Dan gaan we steady on en komen we na 77 km fietsen (of 83 ;)) aan in Cuxhaven bij ons hostel. De man bij de receptie vraagt om onze Corona bewijzen en neemt geen genoegen met de app, daar kan je namelijk niet de naam op zien. Ik haal onze uitgeprinte bewijzen te voorschijn en hoop dat hij niet over klaaske begint. Dat doet ie ook gelukkig niet en zo kunnen we inchecken en douchen. Het is een eenvoudige familiekamer maar brandschoon en nieuw.

We eten in een heerlijk vis restaurant (Hus am diek) en halen een ijsje terwijl we alleen onze telefoon als betaalmiddel bij ons hebben. “Betaal morgen maar”.
Ok doen we. Thuis nog een hoofdstukje uit ”de
keverjongen“ voorgelezen en t grut slaapt binnen 5 min. Dag 6 zit er op, met hoe dan ook een record voor Klaaske!