woensdag 2 mei 2018

Topola - Albena
Afstand: 26,3 km
Lekke banden: 3

Aangezien het een heel klein stukje fietsen is vandaag, zeker in vergelijking met de 70 van gisteren, kunnen we lekker langzaam op gang komen. Ontbijten om 9.00 is ook een luxe en iedereen verschijnt uitgerust en hoe gek ook, ik lust wel weer wat ;)
Dit ontbijt buffet is het beste tot nu toe. Dat waren de bedden, het diner en zwembad trouwens ook.

Bij vertrek zien we dat de achterband van Jolanda lek is, of in ieder geval leeggelopen.

Met onze inmiddels wat beperkte fiets-reparatie-pakketje lukt het ons nog net om de band te plakken, er moet nu niets meer gebeuren onderweg... misschien kunnen we onderweg even stoppen bij Experience Bulgaria, 19 km verderop. Het is even dalen maar daarna best wel weer klimmen en dan weer dalen maar dan komen we bij een prachtige haven/kust boulevard aan. Tijd voor koffie.

Helaas zijn de winkels dicht en stappen we zonder plakspullen of reserve banden weer op de fiets. Er is een leuke weggetje langs de kust, bij de afslag wordt ons de doorgang ietwat belemmerd maar wij manoeuvreren de 5 fietsen wel even langs de wegversperrende rotsblokken, geen probleem!

Dat we ons echt midden in “de natuur” begeven blijkt wel als we een slang de weg over steekt.

(Als Jasper later een
lijst met slangen op internet vindt blijkt het de meest giftige slang van Europa te zijn!)

Nou genoeg avontuur, snel verder fietsen naar een nog uit te zoeken lekker mooi relaxed hotel.
De weg is best een uitdaging en zo vragen we ons ook meer dan één keer af of we wel verder kunnen of dat we beter terug kunnen gaan.

Als de weg op een gegeven moment echt ophoudt wordt het avontuur alleen nog maar groter. De verkenner (ayso) zegt dat we 100 meter over lawine rotsblokken moeten en daarna weer verder kunnen. Nou moet ik zeggen dat dit soort onverwachte wendingen mij best wel uit mijn comfort zone halen. Ik zie Ayso met een maxicosi met Ids erin over de rotsblokken, door het water en onder tussen begeleid ik klaaske van steen naar steen. Klaaske deed het super goed en ook al beweerde ze dat dit het STOMSTE avontuur ooit was, ze piepte niet, ze huilde niet, ze deed alleen maar haar best. Apetrots was ik.

Nou moet gezegd worden dat team Florie ook indrukwekkend was! De dames liepen deels met hun fiets, zonder te klagen over de rotsblokken en hielden ook de moed erin! Toen ik eenmaal weer op een begaanbare weg was bleef ik daar (bij Ids) maar de
rest hielp met de kar, de tassen en de tandem:

Helaas was het na dit stuk nog niet afgelopen, door de modder en over nieuwe rotsblokken moesten we nog een stukje. En elke keer was de optie omkeren onaantrekkelijker dus gingen we maar door. Inmiddels waren er twee nieuwe lekke banden bijgekomen,wat aardige Bulgaarse mountainbikers schoten ons goddank te hulp: verband materiaal voor de wond op Jasper zijn scheenbeen, een nieuwe binnenband en plakspullen.

Om dit lange verhaal niet nog langer te maken, tegen het einde van de middag komen we eindelijk aan in Albena. We hebben bijna het eerste hotel genomen dat we tegen kwamen zodat we nog even konden genieten van zon, zwembad en zee.

We zitten in het allinclusive Kaliakra hotel en zo hebben we dus allemaal een mooi bandje om de pols. De luxe is niet te vergelijken met het stijlvolle Kaliakra resort van gisteren maar je hoort ons echt niet klagen!

De avond wordt geheel in Bulgaarse all inclusive stijl afgerond met een kinderdisco, waar wij als volwassenen misschien het onze van denken maar waar klaaske toch echt van genoten heeft!

1. Greetings from Bulgarian bikers. You are great. Good luck. Aleks and Mike.