woensdag 20 augustus 2014

Luther, Bach & Goethe

Creuzburg-Eisenach
Afstand: 17 km
Max hellingspercentage: 16%

Na de pijntjes van de afgelopen dagen (metname bij mij) besloten we gisteren dat het na 7 dagen achter elkaar fietsen tijd is voor rust. Nou zitten we in Creuzburg 17 km van Eisenach, een stad die niet langs de route is maar wel het bezichtigen waard moet zijn. We besluiten om vandaag Eisenach te bezoeken, een mooi hotel te nemen en dan te genieten van alles wat deze stad te bieden heeft. 

De dag begint echter in ons kneuterige pensionnetje met een onverwacht fantastisch ontbijt:


Klaaske eet mijn eitje op en ik geniet van de Duitse brötchen! We fietsen in rustig tempo richting Eisenach. Nou vraag je je misschien al een dag lang af of we de blauwe jackies überhaupt nog tegen zijn gekomen ;)
Zodra we op de kruising komen van dé Praag route en de route naar Eisenach zien we ze weer! Zij zijn net een nachtje in Eisenach geweest en vertellen daar graag over. Deze 60 plussers hebben ons  dus nu officieel ingehaald en we wensen elkaar weer een goede reis want door onze ingelaste rustdag gaan we ze vast niet meer tegen komen.....

Vlak voor Eisenach moeten we klimmen maar dat lukt ons zo aan t begin van de dag best aardig. Bij het binnenrijden van de stad stoppen we even bij een tankstation want ook de caravan van Klaaske moet er proper uitzien!


Wat zal Klaaske blij zijn met een veel beter uitzicht zo! Als we stoppen bij een koffietentje zie ik pas het gevolg van deze wasstraat-actie:


Maar goed, Eisenach is wederom een prachtig stadje!


Absoluut één van de hoogtepunten was:

Geboortehuis van Johann Sebastian Bach

Volgens mijn familie "heilige grond". Hier is hij geboren en is hij naar school gegaan. Van verhalen over zijn vader tot orgels en voorlopers van de klavecimbel tot Viola de gamba en tot een viool met een ingebouwde trompet (zie ct-can).  Ook veel informatie over de raadsels rondom Bach. Metname de korte voordracht van muziek van Bach op instrumenten uit die tijd, en zelfs op één orgel waar Bach ook echt op heeft gespeeld maakt veel indruk. 

Naast Bach had Eisenach nog een beroemde bewoner. Zo heeft Martin Luther hier gewoond en gestudeerd. 


Luther heeft uiteindelijk enkele jaren in cognito (als Jonker Jörg) in Wartbug gewoond en daar heeft hij het nieuwe testament vanuit het Grieks vertaald. 

En ook nog eens Goethe, die heeft hier ook gewoond en dan vind ik dat toch drie sleutelfiguren van niet alleen de Duitse geschiedenis maar eigenlijk van de hele wereld hier samen komen, en ik had wederom nog nooit van dit stadje gehoord. Soms denk ik weleens dat Duitsland zwaar ondergewaardeerd wordt als vakantieland maar dat terzijde. 

Na het bezoek van het Bachhaus besluiten we nog "even" naar het Wartburg te lopen, slechts 1,8 km. 


Strategisch zal t allemaal wel kloppen voor het jaar 1100 maar het is een ongekende klim omhoog en met Klaaske in haar karretje voortduwend hebben Ays en ik het zweet op ons rug staan. En dat op onze rustdag!! Mooi uitzicht, dat wel ;)

Het laatste hoogte punt van deze stad is 

Ons hotel!!


Gevonden!! Heerlijk, na ruim 600 km fietsen, een bad. Hopelijk kunnen we er ook één in Praag vinden, dan ben ik al meer dan tevreden!















Geen opmerkingen:

Een reactie posten