maandag 22 juni 2015

Kort stukje

Zory - Bielany
Afstand 54 km

We laten zory achter ons en trappen stevig door naar t oosten. We hebben een hotel geboekt in Bielany, ongeveer 10 km onder Auschwitz. En misschien hadden we wind mee of relatief gezien weinig klimmetjes maar om 13 uur staan we al bij ons hotel. Volgens tripadvisor een simpel hotel met hele aardige mensen, nou dat klopt wel!

We lezen ons in over de indrukwekkende trieste geschiedenis van Polen. Zo komen we er achter dat Polen 123 jaar lang (aan éénsluitend) niet op de wereldkaart heeft gestaan. Of bezet door de Duitsers, door Oostenrijk/Hongarije of door de Russen. Polen bestaat dan pas weer na de eerste wereld oorlog, voor korte duur. En dan volgt er nog veel meer ellende. Toen we in Albanië waren herinner ik me ook nog dat de voor hun recente (en voor mij onbekende) dictatuur van Hoxha zo duidelijk nog zichtbaar was. Nu verbaast het me dat het na zo'n bewogen geschiedenis ogenschijnlijk zo goed gaat met Polen. Althans wat ik er dan nu van zie. 

Ik ben al een aantal dagen in m'n hoofd bezig met Auschwitz, de Tweede Wereld Oorlog en de verschrikkingen. Morgen zullen we de kampen gaan bezoeken. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten