vrijdag 26 juni 2015

To do in Krakau

We hebben de tijd en zoals beloofd tips over wat te doen in krakau:

5.
Fietsen!
Beetje flauw natuurlijk want dat dit een fietsvakantie is/was is nu wel duidelijk maar wij hebben nu al weer behoefte aan een stukje fietsen. Meer omdat ik gelezen heb dat er ook een hele bekende zoutmijn ongeveer 20 km onder krakau is te vinden. Ik heb echter nog nooooooit van deze mijn gehoord maar als er tours vanuit krakau georganiseerd worden, dan is t meestal wel wat bijzonders. (Per jaar 1 miljoen bezoekers). 
We fietsen langs de wisla en dan naar t zuiden. Klaaske valt weer als vanouds in slaap en om iets na 11u komen we aan in Wieliczka. We parkeren de fiets en kopen een kaartje voor de Engelse tour. Binnen horen we dat de tour ruim drie uur duurt. Oeps, geen eten voor Klaaske bij ons. Ach er is pas een probleem ... precies als die er ook werkelijk is!
We beginnen met 62 trappen naar beneden en dan begint de rondleiding: ronduit indrukwekkend. Standbeelden uit zoutsteen (door mijnwerkers gemaakt), 40 (!) kapelletjes en een prachtig kathedraal, allemaal van zout gemaakt. Mijn advies is dus: doen!



Dit zijn geen tegels maar uit zout gehouwen motief!

Na twee uur kunnen we kiezen of we de mijn verlaten of nog een rondje "machinery" doen. Klaaske is moe en hongerig dus we gaan eruit. De lift die ons van 130 meter diep naar boven brengt is bijzonder klein en wiebelig. Dan eten we wat op een terras en fietsen we op ons gemak terug naar ons hotel. 45 km kunnen er bij de vakantie teller bij op!

6. Kazimierz
Eerder vandaag schreef ik al over de joodse wijk waar wij verblijven. Ooit een apart dorp maar nu absoluut onderdeel van Krakau. Toen wij woensdag over de hoofdweg de wijk in kwamen fietsen vond ik de wijk lelijk, slecht onderhouden en niks hebben. Nu na twee avonden slenteren door de kleine straatjes achter de hoofdweg vind ik 'm fantastisch. De restaurants zijn naast heel lekker ook gezellig! Op straat wordt muziek gespeeld (mooie muziek) en vanavond was ik geraakt door joodse muziek van Chava Alberstein. Die werd gedraaid tegelijk met een presentatie op een gebouw. Hier in Krakau en zeker hier in Kazimierz is de geschiedenis dan even heel tastbaar. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten