woensdag 11 mei 2016

Ubud

Kuta beach - Sanur - Ubud
Afstand: ruim 50 km, zou ook wel 60 kunnen zijn (ik heb 'start' van de Garmin te laat ingedrukt)
Temperatuur: 37 graden

Afgelopen nacht verloopt eigenlijk volgens plan, althans, klaaske ligt iets aan de late kant in bed maar slaapt probleemloos een hele nacht, ik echter ben zeker 2 uur wakker en kan de slaap van 2-4uur niet vatten. Als dan om 7.45 de wekker gaat (wie had dat bedacht?) word ik niet al te vrolijk wakker. Maar we pakken alle spullen, gaan ontbijten, checken uit, pompen nog even de banden op en rijden geleid door onze Garmin richting t oosten. Het is lekker Aziatisch druk in Kuta en Denpasar. We rijden tussen de honderden scooters en zien geen enkele andere fiets. We hebben dan ook echt veel bekijks, mensen lachen erg hard om ons, helemaal als ze klaaske in haar karretje ontdekken. Er wordt veel gezwaaid en duimen worden opgestoken. Als we de kust verlaten en links afslaan naar t noorden zitten we opeens tussen de rijstvelden en komt er soort rust over ons heen, heerlijk! Hier doen we t voor! Het is wel ongelooflijk warm en dat merk je eigenlijk zodra je stil staat. Dit kan ik me nog goed van onze fietsvakantie door Albanië herinneren, het fietsen brengt verkoeling en zodra je stilstaat voel je vooral je eigen hitte en begint t zweten. We stoppen bij een klein lokaal tentje en vragen om eten, het liefst niet al te spicy. In gebrekkig Engels leggen de ontzettend aardige mensen uit dat t helemaal niet 'hot' is. En hier begint mijn wantrouwen voor ik vrees de rest van de vakantie.... Het eten was zó heet dat mijn hele mond nog wel even in brand heeft gestaan, maar ik moet toegeven ik ben niks gewend. Klaaske valt als vanouds twee keer in slaap in t karretje, één keer voor de lunch en één keer na de lunch. We hadden nog niks geboekt en als we Ubud inrijden, lichtelijk gefrustreerd omdat de weg naar ubud muurvast stond zwaaien we bij t eerste de beste resort wat er goed uit ziet af. Ayso onderhandelt nog even over de prijs en nog geen 5 minuten later sta ik met klaaske onder een heerlijke douche! Je kan een douche pas echt waarderen als je ruim 50 km gefietst hebt, tussen de auto's en scooters met 37 graden en 88% luchtvochtigheid.

De rest van de dag zwemmen we wat, eten we (eigenlijk alleen Klaaske) een ijsje (wij een biertje) en lopen monky forest road op en af. Het diner is Indisch en dit keer echt niet spicy dus mijn vertrouwen groeit weer.

Over ubud las ik dat dit stadje ooit bekend stond om zijn authentiek Balinese sfeer en dat net deze reputatie uiteindelijk t stadje z'n das om heeft gedaan en dat begrijp ik nu ik hier ben helemaal. Om de 5 meter wordt je een taxi, massage of diner aangeboden. Je ziet en hoort veel Amerikanen. Toch hebben we besloten om de hoogtepunten van ubud morgen te gaan bekijken en pas vrijdag weer verder te fietsen, we hebben tenslotte vakantie!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten