vrijdag 13 mei 2016

Voortschrijdend inzicht

Ubud - Bangli
Afstand: 39,8 km

Oh er valt zo veel te vertellen over onze tweede fietsdag hier op Bali. 
Om te beginnen moet ik toegeven dat wij gisteren nog best wel onze mening klaar hadden over de Balinezen, waarom zitten ze met z'n allen op een scooter en niet op een gewone fiets? Voor de gezondheid sowieso beter (zowel qua beweging als qua schone lucht). Een tweede punt is dat we de mensen in ubud maar onwetend vonden toen ze zo bedenkelijk keken bij toen wij zeiden dat we naar bangli zouden fietsen. Het laatste punt is dat we stiekem een georganiseerde fietsvakantie van de ANWB aan t na-apen zijn en dat in de van dag tot dag beschrijving stond dat de mensen die deze reis geboekt hebben vandaag een transfer kregen van ubud naar bangli en dat ze dan dus zouden vertrekken vanuit bangli. Maar wij hebben tijd zat dus die 35 km die rijden we wel zelf!

Ok en dan kan ik u nu aan t einde van deze vrijdag 13 mei vertellen dat de Balinezen op een scooter rijden omdat er heel veel wegen gewoon te steil zijn om tegenop te fietsen, dat de mensen in Ubud zo bedenkelijk keken omdat de 40 km die we vandaag gefietst hebben veruit t aller pittigst waren ooit! Oh ja en die mensen die wel geboekt hebben bij de ANWB die krijgen een transfer waarschijnlijk omdat een vakantie wel leuk moet blijven. 

Achteraf is t wel een beetje dubbel, we hebben namelijk prachtige landschappen gezien, hele leuke reacties gekregen van mensen onderweg en ik had t dus eigenlijk niet willen missen. 

 

De dag begon eigenlijk onverwacht met pech. De ketting rechts achter schoot de heel tijd van t tandwiel als ik ook maar een beetje druk zette. Na goed schoonmaken en beginnen met helemaal geen druk ging t uiteindelijk wel maar de steile stukken waren gedoemd om te mislukken, daarnaast krijg je deze hele combinatie bij stukken met meer dan 20% stijgingspercentage maar moeilijk de heuvel op dus die stukken hebben we gelopen, Ayso voorop en ik 'onderaan' de kar en combinatie omhoog duwend. Man man man wat was dat zwaar! Op de foto's (als ik die tenminste kan uploaden) zult u ook nog een gekke wond tussen de ogen van Ayso ontdekken en dit voorval moet ik uiteraard ook even uit de doeken doen. We zaten ergens te lunchen toen onze tandem werd weggesleept, of 5 meter verplaatst het is maar hoe je het wil noemen.  Ik dacht dat hij gejat werd dus riep ik dat Ayso moest rennen en die gleed in de bocht uit zo op z'n hoofd. We hebben met zelfgemaakte steristrips de boel 'geaproximeerd' dus dat komt helemaal goed.  

Om 16.30 komen we helemaal leeg aan in bangli en zoeken een hotel en hier ligt meteen ook een antwoord op de vraag waarom de ANWB  mensen een transfer krijgen, die hotels die zijn er namelijk nauwelijks. Als ik uit pure wanhoop maar gewoon een kantoor in loop om te vragen of t misschien een hotel is en of ze een kamer hebben ontmoet ik Heprin. Hij spreekt uitstekend Engels en legt z'n werk neer om ons naar een hotel te begeleiden op z'n scooter. Hij verontschuldigt zich over t feit dat Bangli geen resorts heeft zoals Ubud. Het hotel heeft een kamer met een bed en daar is alles wel mee gezegd. Tijdens deze zware tocht verheugde ik me op een heerlijke mooie schone plek, niet op dit maar we zijn te moe om nog verder te fietsen. Er is geen douche, wel een bak met koud water en een soort steelpannetje van plastic waarmee je je  kan afspoelen. Als je zo bezweet bent als wij waren dan is zo'n bak met water absoluut beter dan niks. The brightside van dit alles is dat we samen met Heprin gaan eten, dat we weer wat meer te weten te komen over Bali en dat we een rondje maken over de lokale kermis. Meer authentiek Bali dan dit wordt het waarschijnlijk niet.  

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten