dinsdag 30 mei 2017

Vogels deel II

Op advies van de receptioniste hier (en op mijn verzoek) gaan we vandaag met een speedboat de delta op. Het is een groot gebied (wereld erfgoed) en ik denk dat we op deze manier the full experience gaan krijgen. Dat we hier behoorlijk diep voor in onze buidel moeten tasten nemen we vrij gemakkelijk op de koop toe, dit wordt vast geweldig...

We staan ingesmeerd met zonnebrand op de afgesproken tijd klaar, gaan met de auto (!) naar Tulcea (15 km verderop) om daar op onze boot te stappen. Overigens Tulcea is wederom een lelijke stad, alleen de delta is daar interessant maar voor de stad hoef je er niet naar toe te gaan! We zijn dus erg blij met ons resort en de rust die het uitstraalt. 

 

Het is prima vertoeven op de speedboat maar zonder het te zeggen denken we allebei dat we het bedrag wat we er voor betaald hebben het héél eerlijk gezegd niet helemaal waard vinden. Kan gebeuren, niet al te lang bij stil staan. 

We hebben kraaien, reigers, aalscholvers en meeuwen gezien, precies ja, die kun je op een willekeurig meertje in Nederland ook spotten. Dit gebied staat bekend om zijn pelikanen maar die zien we helaas niet. En zo krijgt de pelikaan zo langzamer hand de status van de leeuw in Afrika. Het heeft mij (en mijn zus) ooit tig safaries gekost voordat ik uiteindelijk een keer de leeuw heb mogen zien in de natuur. Nou is het mooie van de natuur wel dat het onvoorspelbaar blijft, als je garanties wilt moet je daar de dierentuin gaan.  In 2011 waren Ayso en ik in Albanië en daar hebben we best een eindje omgefietst om een kolonie pelikanen te spotten maar daar hadden we toen geen succes. 

Dan zegt onze Spaanstalige gids cq schipper dat de (goedkopere) catamaran tocht bij ons hotel veel mooier, rustiger, gevarieerder is dan deze speedboat tocht. Ik durf deze mededeling bijna niet te vertalen voor Ayso. De gids zegt ook nog dat de receptioniste ons dit heeft geadviseerd om dat deze tocht nou eenmaal het duurste is. 
Tja en dan voel je je best klote en houd je een naar gevoel aan deze tocht over. Zijn we nou bedonderd? Gaat t de mensen hier om geld of om ons een mooie ervaring te geven? Ik leg de gids uit dat we zeker na dit gehoord te hebben teleurgesteld zijn en bij het afscheid biedt hij ons nog een avond tochtje aan om niet in de delta bij Tulcea maar bij het hotel de mooiere omgeving te kunnen zien. 

En zo staan we 8 uur later weer klaar voor een tochtje. 
Deze tocht heeft alles gelukkig weer recht gezet of goedgemaakt. Het was adembenemend!

 

Met jawel:

 

We hebben besloten om nóg een dag rust te nemen, boekjes lezen, misschien nog in een bootje roeien, uitslapen, je weet wel de gebruikelijke vakantie bezigheden!

3 opmerkingen:

  1. Hi team de Vries,

    Na zoveel updates gelezen te hebben, ook maar eens een reactie. Wat leuk om zo mee te kunnen lezen over al die landen die ik zelf niet zo gauw als bestemming zou kiezen, maar misschien toch wel de moeite waard zijn. En complimenten Anke voor je manier van schrijven en de discipline om dit (bijna) elke dag te doen.
    Met al jullie kilometers op de fiets voel ik me nu wel wat lui met onze auto-trip door Spanje... Heel veel plezier nog verder!
    Groetjes Aukje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om te lezen! Dank voor je complimenten en als je nog in Spanje bent (of nog gaat); geniet van de zon en jullie vakantie! Liefs Anke

      Verwijderen
    2. Dank je wel! We zitten nu in Córdoba en hebben nog 2 weken te gaan. Eindigen weer in ons favoriete (en jouw zeer welbekende) Malaga. Groetjes aan het team, liefs Aukje

      Verwijderen